fbpx

A stressz okozta gomorfájás: hogyan lehet megszabadulni tőle?

Gyomorremegés, feszültség a gyomorban, hányinger, étvágytalanság, „vízzel teli has” – talán Önnél is jelentkeztek ezek az érzések egy-egy nehéz vizsga előtt, jelentős életesemény előtt vagy állásinterjún. Ezek a gyomor diszfunkció fő tünetei, amit stressz okozta gyomorfájásként jelölnek.

Miért alakul ki stresszhelyzetekben ez a fájdalom? Az agy vagy a gyomor küldi ezt a jelet? Hogyan tudjuk „átverni” a gyomrot, hogy ne jelentkezzenek ezek a tünetek? És hogyan reagáljuk a stressztől kialakult gyomorfájásra, hogyan szabaduljunk meg tőle?

Ezekre a kérdésekre próbálunk választ adni a cikkünkben.

 

A stressz okozta gomorfájásHa egy fontos döntés előtt áll, nehéz hete van a munkahelyén vagy az iskolában, esetleg egy kellemetlen beszélgetés vár Önre, szinte csoda volna, ha nem fájna előtte a gyomra. A gyomorról mint a második agyról beszélnek, amely az élelem megemésztésén kívül feldolgozza az érzelmeit is. Az érzések, amelyeket a fontos döntések vagy a vizsga előtt érez gyomorneurózisnak neveznek és nem létezik olyan műszer, amivel mérhető volna. Az adott pillanatban ez csak az Ön érzése és a pszichéből származnak.

 

A szerotonin (boldogsághormon) 95%-a a bélben termelődik. Ha az ember stresszben van, akkor elnyomódik a hormonális egyensúly megteremtésének képessége. Míg rövidtávon a stressz a hajtómotorunk, aminek köszönhetően aktívabbak vagyunk, hosszútávon a stressz nagyon veszélyes. A testben a stressz egy sor kémiai reakciót vált ki, melyeknek hosszú távon pusztító hatásuk van a test belső működésére.

 

A gyomor a második agy

stresz gyomorHa stresszelünk vagy idegesek vagyunk, akkor elsőként az étrendünket változtatjuk meg – sokan jól ismerik a leküzdhetetlen étvágytalanságot, amikor napokig nem képesek táplálékot magukhoz venni, mások pedig éppen ellenkezőleg – a stresszt jóval nagyobb mennyiségű étel fogyasztásával próbálják oldani, mint az megfelelő volna.

Stresszhelyzetben gyakran más összetételű táplálék után nyúlunk, mint a normális körülmények között – megnyugtat a csokoládé, a gyorséttermi kaja, az alkohol. Az ilyen típusú étrend pusztán emésztési problémákat és lassú emésztést eredményez.

 

A stresszből eredő gyomorfájás azonban nem csak a táplálékról szól. A gyomor át van szőve idegekkel és ennek köszönhetően az érzéseinkről jeleket kap az agytól. Érzi, ha izgulunk, ha negatív érzéseink vannak, ha irigység, félelem vagy szorongás miatt őrlődünk. A gyomrot ezért is nevezik a második agynak. Semmit se tudunk eltitkolni előle.

 

 

Észreveszi magán a gyomorneurózis (gyomoridegek) következő tüneteit?

 

A hosszútávú idegeskedésnek különböző megnyilvánulásai vannak. A leggyakoribb tünetek, amelyekről a stressz okozta gyomorfájáskor a páciensek beszámolnak:

  • Lelassult emésztés, nehéz érzés a gyomorban – az idegesség gyengíti a gyomor és a bél perisztaltikáját
  • Hasmenés vagy éppen ellenkezőleg székrekedés
  • Gyengült gyomorkörnyezet – a hosszú távú stressz kiegyensúlyozatlanságot okoz a gyomorban, gyarapodni kezd több mikroba és megfelelő környezet jön létre a baktériumok szaporodására (beleértve a helicobacter pylorit is)
  • A gyomorfekély fokozatos kialakulása – a gyomorban kialakult kiegyensúlyozatlan környezet gyomorgyulladást okoz, ami ha kezeletlen, akkor gyomor- és nyombélfekélyekhez vezethet.

 

 

Gondoljon a jövőre

 

Ha hosszú távon fáj a gyomra és tudatosítja, hogy az életét a rohanás és az idegeskedés határozzák meg, akkor ezeket a jeleket ne becsülje alá. A teste nyilvánvalóan adja a tudtára, hogy valamit ezzel a ténnyel kezdeni kell. Ha ezeket a jeleket figyelmen kívül hagyjuk, hozzájárulunk a jövőbeli magas vérnyomás, a cukorbetegség, de a rákos megbetegedések kialakulásához is. A feszültség és a stressz a súlyos betegségek legjelentősebb kiváltó okai. Ugyanakkor néha olyan kevés elég, hogy jobbá tegyük az életünket.

 

 

Hogyan harcoljuk a gyomorfájás ellen?

 

Az elme és az emésztés közötti szoros kapcsolat nyilvánvaló és tudományosan bizonyított. Ha magára ismert abban, hogy az emésztését idegesség, stressz vagy félelem gyengítheti, akkor ezekről az érzelmekről gondoskodni kell. Valószínűleg ezzel Ön is tisztában van. De van-e valami, ami valóban segít?

Határozottan igen, és mi útmutatást nyújtunk Önnek.

 

Kezdje az étrendje módosításával.

Hagyja ki a rántott, a zsíros és nehéz ételeket, helyettesítse ezeket zöldséggel – frissel, párolttal vagy grillezettel. Használjon olívaolajat. A fehér pékárut helyettesítse teljes kiőrlésűvel, vagy teljesen hagyja ki az étrendjéből. Hagyja el az édes, szénsavas üdítőket, az energiaitalokat – igyon főleg tiszta vizet, méghozzá nagy mennyiségben. A nyalánkságokat helyettesítse mogyoróval (nem csokiba mártottal), az édesség iránti vágyát űzze el tejberizzsel, amibe tegyen mézet és gyümölcsöt.

 

Próbálja ki a gyógynövényeket.

gyógynövényeketSokaknak segítenek a gyomorproblémákra kevert speciális gyógynövénykeverékek.

Ma azonban a nyugtató hatású gyógynövények kipróbálását is javasoljuk – lefekvés előtt kortyolgasson kamilla vagy körömvirág teát. Az ételekhez adjon kurkumát, gyömbért és szegfűszeget – mind segíti az emésztést, a gyomorsav-termelést és görcsoldó hatásuk van.

 

Mozogjon.

A napi 30 perc aktív mozgás nem sok, de a testével és a gondolkozásával csodákat művel. Próbálja ki a futást, a kerékpározást vagy a jógát.

 

Nyomozzon, honnan származik a fájdalom.

Előfordul, hogy a stressz okozta gyomorfájást az irigység okozza vagy az, ha szükségét érezzük megbocsájtani valakinek, de nem vagyunk erre képesek. Vizsgálja meg a haragját, keresse meg kire irányul és tanulja meg elengedni ezeket az érzelmeket, valamint kezdje el járni a saját útját.

Mi szorítunk Önnek.

 

Probiotikumok.

A gyomorban lévő egyensúlyhiányt élő mikroorganizmusokkal állítsa helyre. A probiotikus kultúrák segítik az emésztést, gyors enyhülést hoznak hasmenéskor és görcsöléskor. A probiotikumokat és a rostokat rendszeresen javasoljuk hozzáadni az élelemhez, sok emésztési problémát képesek megoldani. A probiotikumos mikroorganizmusoknak különböző hatásuk van a szervezetünkre. Válasszon olyanokat, amelyeket gyomorproblémákra teszteltek. A probiotikumok bevált típusai közé tartozik például a Saccharomyces Boulardii, amely a Masticha Active része.

 

A psyllium kiváló rostforrás. Fogyassza rendszeresen, naponta 1 teáskanállal megfelelő mennyiségű vízzel.

 

Könnyű táplálék, nyugalom, probiotikumok – ezek azok az alappillérek, amelyeket javaslunk betartani, ha szeretne megszabadulni a stressz okozta gyomorfájástól.

 

masticha-kura-komplet-v1

MASTICHA ACTIVE PROBIOTIKUMMAL DÚSÍTOTT HIOSZI MASTICHA.

A Saccharomyces boulardii probiotikus élesztőgombák elnyomják a Helicobacter pyroli baktériumot, segítenek a gyomorfekélygyógyításában és segítikmegelőzni az emésztési és bélrendszeri nehézségeket. A Lactobacillus reuteri DSM17648 pozitívan befolyásolja a terápia idejét. A Saccharomyces boulardii és a A Lactobacillus reuteri DSM17648 egy speciális probiotikum, mely ellenáll az antibiotikumoknak és az erős gyomorsavaknak, valamint a masticha antibakteriális hatásának is.

0