fbpx

Probiotikumnak nevezzük azokat az emésztőrendszerben előforduló élő mikroorganizmusokat, melyek amennyiben megfelelő mennyiségben vannak jelen az emésztőrendszerben, képesek elnyomni az ott szaporodásnak induló patogéneket, ezáltal az emésztőrendszer számára bizonyos betegségek ellen védelmet nyújtanak.

Az utóbbi időben egyre elterjedtebb a lakosság körében az antibiotikumos kezelés alatti probiotikum használat. Ez a kiegészítő kezelés az orvosi kamara által is erősen ajánlott. Antibiotikumos kezelés során ugyanis az emésztőrendszer nagy változáson megy keresztül, a gyomorban és bélrendszerben előforduló élő mikroorganizmusok száma nagymértékben csökken, ezért tanácsos őket táplálékkiegészítők formájában pótolni.

hpyloriA probiotikumok alkalmazása ajánlott még egyéb, más jellegű egészségügyi problémák esetén is, ilyenek például a:

  • hasmenés
  • együttesen jelentkező hányás hasmenés esetén
  • helicobacter pylori fertőzés megelőzése és kezelése során
  • utazás során és prevencióként az utazási hasmenés megelőzése érdekében.

 

Ebben a cikkben részletesen foglalkozunk majd a hasmenés kezelése során alkalmazott probiotikumokkal– taglaljuk majd az akut, az utazás során fellépő és a krónikus hasmenést is, illetve górcső alá helyezzük azt is, bizonyos típusú hasmenések esetén milyen probiotikumokat érdemes választani.

 

Milyen probiotikumot válasszak?

 

 Az üzletek polcain számtalan probiotikus kultúrával találkozhatunk, ezért a megfelelő probiotikum kiválasztása során érdemes abból kiindulni, hogy Önt pontosan milyen probléma gyötri. A probiotikumok pótlása történhet természetes úton (élelmiszerek segítségével) vagy táplálékkiegészítők formájában.

 

Probiotikumok a tejtermékekben

Bizonyos tejtermékek a probiotikumok fontos forrásai. Ide tartozik a juhtúró, az aludt tej és a minőségi joghurt is. A  mai világban ezen termékek nagy része pasztőrözött, így a probiotikus kultúra csupán az előállítási folyamat részeként kerül vissza a termékekbe. Az élő kultúra mennyisége így túl alacsony lehet bennük ahhoz, hogy az emésztőrendszer számára jótékony hatásúak legyenek. Ha módjában áll beszerezni jó minőségű friss juhtúrót egyenesen a termelőtől, vagy van lehetősége otthon házi joghurtot előállítani, mindenképpen tegye ezt meg, mert ezekben a termékek protiotikum tartalma nagyon magas.

 

Amennyiben nincs erre lehetősége, a probiotikumok pótlásához válasszon jó minőségű táplálékkiegeszítőket.

 

Probiotikumok étrend-kiegészítőkben

 

Az élő mikroorganizmusok legismertebb fajtái a laktobacilusok. Ezek a mikroorganizmusok a savanyított tejtermékekben lelhetőek fel. Többféle laktobacilusról beszélhetünk, a legismertebbek közé a Lactobacillus Casei, L. rhamnosus, L. reuteri tartoznak.

 

A megfelelő táplálékkiegészítő kiválasztása során ügyeljen arra, hogy a táplálékkiegészítő kapszula elegendő számú mikroorganizmust tartalmazzon. Mivel a laktobacilusokat különféle módon nyerik ki a tejtermékekből, a tejtermékek feldolgozásának módjától függ azok mikroorganizmus tartalma. 

lactobacillus-reuteri-dsmA Masticha Active-ban található Laktobacilus reuteri DSM 17648 például speciális fermentálási, majd alacsony hőmérsékleten történő szárítási folyamat során kerül kinyerésre. Ennek a folyamatnak köszönhetően megmarad akár a ≥ 1 x10^11 élő mikroorganizmus/gram tartalma. E speciális tulajdonságának hála a laktobacilus ezen fajtája sikeresen kapcsolódik a gyomorban előforduló  bizonyos típusú patogén baktériumokhoz, mint például a helikobakter pylorihoz és segít azt az emésztőrendszerből eltávolítani.

 

A másik, egészség számára hasznos baktériumfajta a Saccharomyces. A Saccharomyces gombából származó élesztő baktérium. Bizonyos fajtái az élelmiszeriparban is használatosak (a sör- és borkészítés vagy épp a pékségi élesztő készítése során), de vannak olyanok is, amelyeket az orvostudomány hasznosít.  A Saccharomyces Boulardii az aktív, hasznos élesztők közé tartozik. A Saccharomycest először gyümölcsökből sikerült kinyerni (mangosztán és licsi). A Saccharomyces Boulardii vizsgálatával foglalkozó tanulmányok kiemelik az élesztőgomba emésztőrendszerre gyakorolt pozitív hatását. Ezen felismerés miatt több emésztőrendszer kezelésére irányult termék alapanyagául szolgál, ilyen például a hasmenés, székrekedés, gyomorfájás, haspuffadás és gyomorhurut.

 

Különlegessége, hogy 3-5 napnál tovább nem marad meg a gyomor- és bélrendszerben, természetes úton távozik. Nagy előnye a többi kultúrával ellentétben, hogy csak a gyomor- és bélrendszerben hat, nem szaporodik máshol.

 

Élesztőről és nem baktériumról lévén szó,  hatástalanok vele szemben az antibiotikumok. Ennek okán a  Saccharomyces boulardii tartalmú táplálékkiegészítők alkalmazása fokozottan ajánlott antibiotikumos kúra során (nem szükséges ugyanis az antibiotikum és a táplálékkiegészitő alkalmazása között időt hagyni).

 

Legyőzhető a hasmenés probiotikum segítségével?

 

Legyen szó akut vagy akár krónikus hasmenésről, a probiotikumok alkalmazása mindkét esetben ajánlott a hasmenés okainak megszüntetése érdekében. Már a hasmenés első tüneteinél (gyakori, minimum napi háromszori híg széklet) ajánlott probiotikumot fogyasztani.

Javallot a minőségi táplálékkiegészítők, ilyen például a  Sacharomyces Boulardii tartalmú termékek előnyben részesítése. Tudományos tanulmányok bizonyítják, hogy ezek a típusú probiotikumok segítenek a hasmenés súlyosságát és lefolyásának hosszát csökkenteni. Tanulmányok foglalkoztak a S. Boulardii tartalmú táplálékkiegészítők hasmenésre gyakorolt hatásával is gyermekek esetén, melyek során bizonyítást nyert azok mellékhatás nélküli kedvező hatása a hasmenés kezelése során.

Hasmenés esetén ajánlott betartani a hasmenés diétát. Cikkünkben foglalkozunk azzal is, mely ételek fogyasztása ajánlott, illetve melyek kerülendőek hasmenés esetén.

Tippünk : Fogyasszon rostokat a probiotikumok mellé

Ha növelni szeretné az élő mikroorganizmusok hatását az emésztőrendszerben, fogyasszon rostokat is a probiotikumok mellé. Ilyen rost például a vízben oldódó pszillium is. A rostok támogatják a jó baktériumok elszaporodását a gyomorban, ezzel segítik a kezelés sikerességének növelését és a terápia idejének csökkenését.

 

Befejezésként

A probiotikumok fogyasztása emésztési problémák esetén nagyon hasznos – csökkentik az emésztési problémákat, illetve azok kezelés idejét is. A probiotikum kiválasztása során érdemes minőségi termékeket választani, melyek elegendő mennyiségű és jó minőségű probiotikus kultúrát tartalmaznak.

0