fbpx

A probiotikumok élő organizmusok az emésztőrendszerben, amelyek ha elengedő mennyiségben vannak jelen, akkor képesek elnyomni a patogének növekedését és védeni az emésztőrendszert néhány betegségtől.

Az utóbbi években megszoktuk a probiotikumok fogyasztását az antibiotikumos kezelés ideje alatt, ezt a kiegészítő kezelést az orvosok tömegesen ajánlják. Mivel az antibiotikumok fogyasztása közben változások történnek az emésztőrendszerben, a jótékony mikroorganizmusok száma a gyomorban és a bélben jelentősen csökken, ezért célszerű őket aktívan pótolni táplálékkiegészítők formájában.


A probiotikumok fogyasztása más problémák esetén is ajánlott, amelyek közé a következők tartoznak:

  • hasmenés
  • a helicobacter pylori fertőzés megelőzése és kezelése
  • utazáskor és az utazási hasmenés megelőzése érdekében

 

Ebben a cikkben a hasmenés esetén fogyasztott probiotikumokra fókuszálunk. Tanácsokat adunk akut, utazási és krónikus hasmenés esetére is, például hogy milyen probiotikumokat válasszunk, ha ilyen problémánk akadna.

Milyen probiotikumokat válasszunk?

A probiotikus kultúrákból rengeteg létezik, válasszon aszerint, hogy milyen probléma gyötri Önt. A probiotikumokat természetes formában (élelmiszer) vagy táplálékkiegészítőkként is fogyaszthatja.

 

Probiotikumok erjesztett termékekben

Az erjesztett termékeket a probiotikumok remek forrásának tartják, például brindza (juhtúró), minőségi joghurt, aludttej. Jelenleg ezeknek a termékeknek a többsége előszőr pasztőrözésen megy keresztül és az elő kultúrákat pedig csak utána adják hozzá. Az élő kultúrák mennyisége ezért ezekben a termékekben túl alacsony ahhoz, hogy biztosítsák a pozitív hatásokat az emésztőrendszer számára. Abban az esetben, ha van lehetősége minőségi, friss juhtúrót szerezni közvetlenül egy tenyésztőtől, vagy ha tud házi joghurtot készíteni, az így szerzett mikroorganizmusokat mindenképp fogyassza.

 

Ha nincsenek ilyen lehetőségei, akkor inkább válasszon minőségi táplálékkiegészítőket az mikroorganizmusok értékes forrásaként.

 

A leggyakoribb probiotikumfajták táplálékkiegészítőkben és a hatásaik

 

A legismertebb mikroorganizmusfajta valószínűleg a lactobacillusok. Ezek olyan mikroorganizmusok, amelyek pont az erjesztett termékekből származnak. A lactobacillusokból számos fajta létezik – pld. Lactobacillus Casei, L. rhamnosus, L. Reuteri és még több más.

A táplálékkiegészítők kiválasztásánál figyeljen a kapszulában lévő mikroorganizmusok számára. A lactobacillusokat a tejtermékekből különféle módszerrel lehet kinyerni, a feldolgozásuktól függ a mikroorganizmusok teljes száma a végtermékben. A Lactobacillus reuteri DSM 17648, amely például a Masticha Active-ban is megtalálható. Speciális erjesztő folyamattal nyerik ki, ezt követően nagyon alacsony hőmérsékleten szárítják. Ennek köszönhetően egészen ≥ 1 x10^11 élő mikroorganizmus/gramm marad fenn. Köszönhetően a specifikus tulajdonságainak ez a lactobacillus fajta képes rákötődni a gyomorban lévő valamelyik patogén baktériumra, mint például a helicobacter pylori és segít őket eltűntetni az emésztőrendszerből.

 

Egyéb ismert csoport a hasznos baktériumok közül a Saccharomyces-ek. Élesztőbaktériumokról van szó, amelyek gombákból származnak. Néhányukat használják az élelmiszeriparban (borkészítés, sörkészítés, sütőélesztő), másokat pedig az orvostudományban. A Saccharomyces Boulardii az aktív, jótékony élesztők közé tartozik. Előszőr a licsi és a mangosztán gyümölcseiből nyerték ki. A kutatások, amelyek e élesztő hatásaival foglalkoztak, főleg pozitív hatásokat mutattak ki az emésztőrendszerre, ezért számos termék részévé váltak, amelyek az emésztőrendszer kezelésére összpontosítanak, például hasmenés, gyomorgyulladás, felfúvódás.

 

A különlegessége az, hogy nem marad sokáig a gyomorban és a bélben, a fogyasztást követő 3-5 nap alatt természetes módon eltűnik. Csak a bélben hat és nem marad az emésztőrendszerben, ami nagy előny más kultúrákkal ellentétben.

 

Mivel nem tartozik a baktériumok közé, hanem az élesztő, az antibiotikumok nincsenek hatással rá, ezekkel szemben ellenálló. Ezért a Saccharomyces boulardii tartalmú táplálékkiegészítők antibiotikumos kezelés közben is fogyaszthatók (nem szükséges lemondani az ATB fogyasztásáról).

Kigyógyulok a hasmenésből probiotikumok fogyasztásával?

Akár akut, akár krónikus hasménes gyötri Önt, ha meg akar tőle szabadulni, mindenképp ajánlott a probiotikumok fogyasztása. Már a hasmenés első tüneteinél (híg széklet és naponta több mint három alkalommal) kezdjen el probiotikumokat fogyasztani. Ajánljuk, hogy minőségi táplálékkiegészítőket válasszon, például Sacharomyces Boulardii tartalommal. A kutatások kimutatták, hogy az ilyen típusú probiotikumok fogyasztásával a hasmenés súlyossága csökkenthető és a gyógyulás hamarabb bekövetkezhet. Ezek a feltételezések bizonyításra kerültek a gyermekek hasmenésének kezelésére irányuló kutatásokban is, amikor a S. Boulardii jótékonyan és mellékhatások nélkül hatott.

 

Ha hasmenés gyötri Önt, kezdjen el diétázni is. A cikkükben találhat tippeket is olyan ételekre, amelyeket ne egyen hasmenés közben. 

A mi tippünk: Fogyasszon rostot probiotikumokkal együtt Ha szeretné még inkább elősegíteni a mikroorganizmusok hatásait, fogyasszon velük együtt sok rostot is, például oldódó psyllium rost formájában. Elősegítheti így a jótékony baktériumok szaporodását a gyomrában és beleiben és felgyorsíthatja a megbetegedés kezelését.

Befejezésül

 

A probiotikus anyagok fogyasztása emésztési problémák esetén hasznos – enyhíti a nehézségeket és csökkenti a kezelés időtartamát. Válasszon minőségi termékeket, figyelve a probiotikus kultúrák számát és tartalmát.

masticha active
0